Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Zbierz dzieci w kręgu na miękkich matach lub poduszkach. Przywitaj dzieci krótkim, pogodnym powitaniem: „Witajcie mali kosmonauci!”.
- Krótkie wprowadzenie do tematu: pokaż mały, błyszczący przedmiot (np. zwinięta folia aluminiowa, błyszczący papier) i powiedz, że to małe UFO — dziś wybierzemy się w krótką podróż.
- Rozgrzewka oddechowa: „Oddech rakiety” — wszyscy siedzą prosto, wdychamy razem nosem przez 3 sekundy (ręce unoszą się jak rakieta), wstrzymujemy przez 1 sekundę, wydychamy powoli przez 4 sekundy (ręce opadają). Powtórzyć 3 razy.
- Krótkie zaproszenie do wyciszenia: poproś dzieci, by znalazły wygodne miejsce do położenia się lub usiąść rozluźnione i zamknąć oczy (jeśli lubią).
Część główna (20 minut)
- Lot UFO — wizualizacja i oddech (ok. 8 minut)
- Zasugeruj dzieciom, by położyły się na plecach lub usiadły wygodnie, przykryły delikatnie kocykiem lub trzymały poduszkę na brzuchu.
- Włącz spokojną, delikatną kosmiczną muzykę na tle (cicho). Poprowadź krótką wizualizację: „Wasze UFO delikatnie unosi się nad placem zabaw. Czujecie lekki szum silników. Głęboko wdychamy — silniki nabierają mocy, wydychamy — UFO wznosi się wolno.”
- Prowadź cykl oddechowy: wdech 3, wydech 4, zwróć uwagę na unoszenie i opadanie poduszki lub brzucha, aby dzieci mogły zobaczyć/wyczuć oddech.
- Kosmiczne dotyki — ćwiczenia sensoryczne (ok. 6 minut)
- Rozdaj dzieciom proste materiały do głaskania: delikatne chusteczki/apaszki, kawałki miękkiej folii/matowego papieru, miękkie piłeczki sensoryczne lub gąbki (po 1 przedmiocie na dziecko).
- Zadanie: „Dotykajcie swojej planetki powoli — gładzenie antenki, krążenie po jej powierzchni, powolne przesuwanie palcami”. Poproś, by opisały szeptem: „gładka”, „chłodna”, „miękka”.
- Nauczyciel powoli przesuwa latarkę po suficie, tworząc "przelatujące gwiazdy" — dzieci obserwują światło i powoli podążają wzrokiem, oddychając spokojnie.
- Kosmiczne rozciąganie i masaż (ok. 6 minut)
- Prowadź delikatne, powolne ruchy: „Wyciągnij antenki” — sięganie rękami do sufitu (wdech), „zwiń antenki” — opuszczenie rąk (wydech). Powtórzyć 4 razy.
- „Kręcenie planetą” — powolne krążenia ramionami w przód i w tył (2 razy). Następnie „dotykanie gwiazd paluszkami” — powolne machanie palcami.
- Prosty masaż dłoni: dzieci masują własne dłonie powolnymi ruchami lub nauczyciel wykonuje krótki masaż grzbietu dłoni (jeśli jest to zwyczajowo stosowane w placówce).
- Zakończ ćwiczenia prostym uspokajającym ruchem: dzieci przytulają poduszkę do brzucha i robią trzy spokojne oddechy.
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Powolne „lądowanie” UFO: prowadzona wizualizacja z liczeniem od 5 do 1 — każde odliczenie połączone z wydechem i delikatnym opadaniem ramion.
- Krótka wymiana: każde dziecko, jeśli chce, mówi jednym słowem, jak się czuje (np. „spokojny”, „szczęśliwy”, „śpiący”). Zachęć do krótkich szeptów zamiast głośnych wypowiedzi.
- Pożegnanie rytualne: wszyscy machają jak małe antenki i mówią „Do zobaczenia, mali kosmonauci!”.
- Rozdanie małej naklejki/ pieczątki z motywem UFO lub plansza z obrazkiem/rysunkiem na pamiątkę (jeśli dostępne).