Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Przywitaj dzieci po imieniu, ustaw krąg i zaproś do wspólnej zabawy. Powiedz krótko: „Dzisiaj mamy Dzień Emotikony — poznamy twarze, które pokazują emocje”.
- Pokaż 4-6 dużych kart z prostymi emotikonami: radość, smutek, złość, zdziwienie, wstyd (opcjonalnie strach). Trzymaj karty w ręku i każdą nazwij krótko, pokazując mimikę.
- Poproś dzieci, by spróbowały pokazać jedną z twarzy — zachęć do prostego naśladowania: uśmiech, marszczenie brwi itp.
Część główna (około 5 minut)
- Gra „Jak się czujesz?” (ok. 3 minuty): Potrząśnij kartami i wyciągnij jedną. Pokaż ją grupie i zapytaj: „Kto pokaże taką minę?” Daj czas każdemu dziecku na pokazanie mimiki. Chwal próby i nazywaj emocję krótko.
- Gra „Przekaż uśmiech/emotkę” (ok. 2 minuty): Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel daje dziecku kartę z emotikoną (np. radość). Dziecko przekazuje kartę dalej po podaniu komendy (np. klaśnięcie, tupnięcie), a osoba, która otrzyma kartę, pokazuje mimikę i mówi jedno słowo dotyczące emocji (np. „cieszę się”). Zmieniaj emotikony, aby dzieci ćwiczyły różne wyrazy twarzy.
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Krótkie podsumowanie: Poproś dzieci, by pokazały swoją ulubioną emotkę z zajęć. Nauczyciel nazywa każdą emocję i dziękuje za udział.
- Ćwiczenie uspokajające: Wszystkie dzieci biorą głęboki wdech, wydychają i pokazują spokojną twarz. Zachęć do przytulenia własnego ramienia (samouspokajanie).
- Informacja dla rodziców (krótka): Powiedz rodzicom jakie emotikony były ćwiczone i zaproś do powtórzenia zabawy w domu z prostymi pytaniami: „Jak się dziś czujesz?” i naśladowaniem twarzy.