1. Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie dzieci w kręgu; krótkie przywitanie i ustalenie zasad wspólnej zabawy.
- Nauczyciel pokazuje temat zajęć: „Dzień Frytek” — prezentuje prawdziwy ziemniak i ilustrację pudełka z frytkami (materiały przygotowane wcześniej przez opiekuna).
- Krótkie pytania do dzieci: „Co to jest? Skąd pochodzą frytki? Jak wyglądają?” — zachęcanie do krótkich wypowiedzi.
2. Część główna (50 minut)
A. Sensoryczne poznawanie ziemniaka i stemplowanie (około 15 minut)
- Przygotowanie: na stolikach rozłożone arkusze papieru, farby plakatowe w żółto-pomarańczowych odcieniach, miski z wodą i papierowe ręczniki.
- Dzieci oglądają ziemniaki, dotykają (jeśli chętnie) i obserwują różne kształty.
- Opiekun pokazuje przygotowane stemple (połówki ziemniaka) i demonstruje maczanie w farbie i odbijanie „frytki” na papierze.
- Dzieci tworzą własne „paczki frytek” przez stemplowanie pojedynczych pasków na dużych arkuszach.
B. Twórcza praca plastyczna: Moja paczka frytek (około 20 minut)
- Materiały rozłożone: kartonowe prostokąty (lub składane kartoniki na pudełka), żółty i pomarańczowy papier, klej, kredki, farbki, naklejki.
- Zadanie: każde dziecko otrzymuje kartonik, które ozdabia — najpierw ozdoby na pudełko (rysowanie, naklejanie), potem tworzy „frytki” z żółtych pasków papieru.
- Pomoc: dzieci mogą rwać papier (ćwiczenie chwytu i siły palców) lub korzystać z prostych nożyczek do wycinania pasków (opiekun wspiera chętne dzieci).
- Złożenie: dziecko wsuwa paski (frytki) do pudełka, dekoruje całość kredkami i naklejkami.
C. Zabawa dramatyczna: „Restauracja Frytka” (około 10 minut)
- Ustawienie prostej scenki: stolik jako lada, pudełka z frytkami wykonane przez dzieci, kilka plastikowych tacki/ talerzy, prosty „menu” z obrazkami.
- Role: dzieci na zmianę są klientami i sprzedawcami; uczą się pytać o zamówienie („Poproszę frytki”) i podawać swoje prace.
- Elementy komunikacji: zachęcanie do używania zwrotów grzecznościowych i krótkich zdań.
D. Muzyczne zakończenie części głównej: „Frytki tańczą” (około 5 minut)
- Krótka piosenka/rymowanka o frytkach (opiekun śpiewa lub używa nagrania) z prostymi ruchami: „skaczemy jak frytki”, „falujemy jak gorące”, itp.
- Ruch przy muzyce — dzieci poruszają się swobodnie po sali, na sygnał zamrażamy się jak „chrupiąca frytka”.
3. Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Siedząc w kręgu, każde dziecko pokazuje swoją paczkę frytek i krótko opowiada (1-2 zdania) co zrobiło.
- Nauczyciel podsumowuje zajęcia, chwali za pracę i współpracę.
- Zaproszenie do zabrania prac do domu lub umieszczenia na wystawie w sali.
Uwagi dla realizacji:
- Materiały wymagające przygotowania (połówki ziemniaków do stemplowania, kartoniki) przygotowuje opiekun przed zajęciami.
- Dla dzieci, które nie chcą dotykać prawdziwego ziemniaka, przygotować alternatywę: stempel z gąbki lub gotowe obrazki do ozdabiania.