Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie grupy, krótka rozmowa: „Dzisiaj obchodzimy Dzień Ośmiornicy — kto widział kiedyś ośmiornicę?”
- Pokaż zdjęcie lub zabawkę ośmiornicy, nazwij części ciała (głowa, macki, oczy). Zachęć dzieci do naśladowania ruchów macek.
- Zapowiedz plan zajęć: najpierw zabawa sensoryczna, potem tworzymy ośmiornice, na końcu zatańczymy piosenkę.
Część główna (35 minut)
- Zabawa sensoryczna – „Morze pod ręką” (ok. 8 minut)
- Przygotuj nieduże tacki/pojemniki z wodą (można dodać 1-2 krople barwnika spożywczego) i kilka plastikowych morskich zabawek lub muszelek.
- Zachęć dzieci do zanurzania dłoni, opisywania: „ciepła/zimna, miękka/twarda, pływa/tonie”. Opiekun pyta: „Jak porusza się ośmiornica w wodzie?” i dzieci naśladują ruchy.
- Plastyka — wykonanie ośmiornicy z talerzyka (ok. 20 minut)
- Przygotowanie: dla dzieci 3–4-letnich warto mieć talerzyki papierowe, kolorowy papier/ bibułę lub paski krepy, kleje w sztyfcie, naklejki oczka, flamastry. Nożyczki trzyma opiekun lub dzieci używają zaokrąglonych nożyczek pod nadzorem.
- Kroki:
- Każde dziecko otrzymuje talerzyk jako głowę ośmiornicy.
- Opiekun pokazuje, jak zrobić macki: nacinamy/odrysowujemy i przyklejamy 8 pasków papieru lub przyklejamy wcześniej przygotowane paski do spodu talerzyka.
- Dzieci wybierają oczka (naklejki lub rysują) i ozdabiają talerzyk flamastrami (plamki, fale).
- Jeśli dzieci chcą, można dodać elementy dotykowe (paski z pomponikami jako przyssawki) lub potargane paski krepy — to rozwija siłę rąk i kreatywność.
- Wskazówki dla opiekuna: pomagaj przy przyklejaniu i nacinaniu, chwal próbę samodzielności, zachęcaj do używania słów związanych z morzem.
- Ruch i muzyka — „Macki ośmiornicy” (ok. 7 minut)
- Zagraj prostą piosenkę lub wykorzystaj rymowankę: opiekun wyklaskuje rytm, dzieci naśladują falowanie macek: poruszają ramionami w różne strony, podskakują jak fale, schylają się i podnoszą.
- Zaproponuj krótką improwizację: gdy muzyka gra, dzieci poruszają się „jak ośmiornice” po wyznaczonej przestrzeni, unikając zderzeń.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Krótka prezentacja: każde dziecko pokazuje swoją ośmiornicę i mówi jedno słowo, co mu się w niej podoba (np. „kolorowe macki”).
- Podsumowanie: opiekun powtarza nazwy części i pyta: „Czym się bawiła ośmiornica? Jak płynęła?”
- Pożegnanie: wspólne zaśpiewanie/refren rymowanki i sprzątanie prac (
dzieci odkładają materiały na miejsce, opiekun pomaga zebrać niewielkie śmieci).