Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie piosenką powitalną (krótka, znana melodia, proste słowa: „Dzień dobry, Myszko Miki!”).
- Pokazanie obrazka/ maskotki Myszki Miki: krótkie pytania skierowane do dzieci: „Co widzicie? Jakie ma uszy? Jakiego jest koloru?”
- Zapowiedź planu zajęć w prostych zdaniach: „Dzisiaj pobadamy uszy Myszki Miki, poszukamy kształtów i sprawdzimy, co pływa, a co tonie.”
- Zajęcia rozpoczynamy zasadą krótkiego przewodnictwa: opiekun wyznacza stacje (strefy) i prosi dzieci, by bacznie obserwowały i opowiadały, co widzą.
Część główna (35 minut)
Stacja 1 — Kształty Myszki (10 minut)
- Materiały na stoliku: duże czarne kółko (główka), dwa mniejsze kółka (uszy) z papieru, różne przedmioty w kształcie koła i półkola (pokrywki, piłeczki, guziki).
- Działanie: dzieci dopasowują uszy do głowy tworząc „Myszki”, porównują rozmiary, układają własne wersje z dostępnych elementów.
- Pytania pomocnicze: „Które ucho jest większe? Jak możesz zrobić Myszki mniejszą/większą?”
- Cel: rozwijanie percepcji kształtów, motoryki małej przy dopasowywaniu elementów.
Stacja 2 — Stoisko sensoryczne „Co jest w uszach?” (8 minut)
- Materiały: małe pudełka/pojemniki z różnymi materiałami (plusz, papier ścierny, pianka, piórka, groszek, pompony), okulary-lupa (rolki papierowe lub zabawkowe lupy).
- Działanie: dzieci dotykają, opisują, porównują tekstury, wkładają ręce do pudełek i zgadują, co to za materiał (opiekun pomaga sformułować odpowiedzi).
- Pytania pomocnicze: „Czy to jest miękkie czy szorstkie? Jakie to ma dźwięki, gdy potrząśniesz?”
- Cel: rozwój percepcji dotykowej i słuchowej, słownictwa opisowego.
Stacja 3 — Eksperyment „Czy Myszka pływa?” (10 minut)
- Materiały: płytki pojemnik z wodą, małe plastikowe figurki lub wodoodporne obrazki Myszki Miki, kawałki papieru, korki, łyżeczki, plastikowe kubeczki.
- Działanie: opiekun proponuje hipotezę: „Czy Myszka pływa czy tonie?”; dzieci kolejno wkładają różne przedmioty do wody i obserwują rezultat; zapis (lub zaznaczenie) wyniku przez opiekuna.
- Pytania pomocnicze: „Co się stało? Który przedmiot pływał? Dlaczego tak myślisz?”
- Cel: wprowadzenie pojęć przewidywania i obserwacji, rozumienie różnic w materiałach.
Stacja 4 — Twórcze badanie i mini-pracownia (7 minut)
- Materiały: czarny i kolorowy papier, klej w sztyfcie, kredki, papierowe talerzyki, długopisy do rysowania oczu i buziek.
- Działanie: każde dziecko tworzy prostą sylwetkę Myszki Miki (duże kółko + dwa mniejsze) i ozdabia ją; dzieci opowiadają, jakie materiały użyły i dlaczego.
- Cel: ćwiczenie motoryki małej, ekspresja twórcza, utrwalenie poznanych kształtów.
Uwaga organizacyjna dla opiekuna: dzielenie czasu między stacje można elastycznie dostosować — np. praca w małych grupach lub rotacja, aby każde dziecko miało kontakt z każdą stacją.
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Krótka krągowa rozmowa: każde dziecko mówi jedno zdanie o tym, co najbardziej mu się podobało i co odkryło.
- Pokazanie kilku prac plastycznych i eksperymentów, podsumowanie wyników eksperymentu: „Co pływało, a co nie?”
- Pożegnanie piosenką lub prostym rytuałem (np. machanie uszami Myszki Miki).
- Wręczenie drobnych prac do zabrania do domu (jeśli powstały) lub sugestia aktywności do zrobienia z rodzicami (np. poszukiwanie kółek w domu).