Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Usiądźcie w kole na macie; opiekun trzyma torbę z kredkami (różne rozmiary, także krótsze/połamane). Powiedz krótkie powitanie i zaśpiewaj prostą, 2‑wersową piosenkę na „Dzień Kredki” (może być proste powitanie z imionami dzieci).
- Pokaż dzieciom kredki z torby: wyjmuj jedną po drugiej, powoli, nazywając kolor („To jest kredka czerwona”). Zachęć dziecko do wskazania tej samej kredki lub dotknięcia jej.
- Krótka rozmowa: zadaj proste pytania i daj czas na reakcję („Pokaż kredkę żółtą”, „Jaka to kredka?” — jeśli dziecko nie mówi, opiekun powtarza i modeluje słowo).
Część główna (5 minut)
- Rozłóż dużą kartkę papieru na macie (albo kilka mniejszych). Rozdaj po jednej dużej, grubszą kredce każdemu dziecku (opiekun trzyma dodatkowe). Dla dzieci, które jeszcze nie potrafią pewnie trzymać, pomóż ułożyć dłoń.
- Zachęć do eksperymentu: „Zobaczmy, co robi kredka!” — pokaż, jak wykonuje duże, powolne kreski. Pozwól dzieciom swobodnie robić kreski, stuknąć kredką o papier, przesuwać nią po bokach.
- W trakcie rysowania nazywaj czynności i kolory: „Robisz długą kreskę niebieską”, „Teraz zielona kropka”. Wprowadzaj prostą zabawę segregowania: obok papierów postaw 3‑4 miseczki w podstawowych kolorach; zachęć dziecko do włożenia kredki do miseczki tego samego koloru (opiekun pomaga przy potrzebie).
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Poproś dzieci, żeby odłożyły kredki do przygotowanego koszyka/pojemnika z napisem „kredki do ponownego użycia” (opiekun pomaga). Powtórz krótko nazwy kolorów, pokazując rysunki.
- Zrób mini‑wystawkę: każdy pokazuje swoją kartkę — opiekun mówi prostym zdaniem o pracy dziecka („To jest duża niebieska kreska Ani”). Pochwal każde dziecko.
- Zakończ piosenką lub rytmicznym klaśnięciem i krzykiem „Hurra dla kredek!”; wręcz rodzicom krótką informację przy odbiorze (patrz pole parentNote).