Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Krótkie powitanie: przywitaj dzieci po kolei po imieniu, poproś, aby odpowiedziały rytmicznym klaśnięciem (np. klaśnięcie — klaśnięcie — uśmiech).
- Wprowadzenie tematu: pokaż jedną ilustrację wiosny (kwiat, pąk drzewa, ptak). Zapytaj dzieci: „Co to za pora roku?” — zachęć do krótkich, jednowyrazowych odpowiedzi.
- Rozgrzewka rytmiczna (2 minuty): dzieci stoją w kole; prowadzący wykonuje prosty układ ruchów (podskok, klaśnięcie, krążenie ramion) i wyklaskuje rytm; dzieci powtarzają w wolnym tempie.
Część główna (35 minut)
Aktywność 1 — „Ptasie rytmy” (8 minut)
- Przygotowanie: małe instrumenty perkusyjne (bębenki, tamburyny, marakasy) lub dłonie.
- Prowadzący naśladuje odgłosy ptaków w prostym rytmie (np. tik-tik — pauza — tik); dzieci odpowiadają instrumentem.
- Zmieniaj tempo i dynamikę: cicho/głośno, wolno/szybko. Zachęcaj dzieci do obserwacji zmian.
Aktywność 2 — „Taniec z chusteczkami — wiosenne porywy wiatru” (10 minut)
- Każde dziecko otrzymuje lekką chusteczkę lub wstążkę.
- Muzyka: spokojna melodia przechodząca w żywsze fragmenty.
- Polecenia ruchowe: falowanie nad głową, podnoszenie i opuszczanie, kręcenie chusteczką jak wiatr, przemieszczanie się w kole.
- Elementy improwizacji: zaproś dzieci do krótkich solo(3–4 takty) — inne dzieci klaszczą delikatnie w rytm jako akompaniament.
Aktywność 3 — „Wiosenne echo” (6 minut)
- Gra wokalno-rytmiczna: prowadzący śpiewa krótką frazę melodyczną/rytmiczną (np. "pi-pi-pip") i dzieci powtarzają jak echo.
- Wprowadzaj proste polecenia ruchowe po powtórzeniu, np. po trzech echo — skok w miejscu; po dwóch — obrót.
- Zachęcaj do pracy nad słuchaniem i dokładnym powtórzeniem dźwięków.
Aktywność 4 — „Wiosenne opowiadanie z ruchem i dźwiękiem” (8 minut)
- Krótkie, 1–2 minutowe opowiadanie o pąku, deszczu i słońcu. Przy każdej części opowiadania wprowadzony jest inny dźwięk/gest:
- Pąk — delikatne uderzenia palcami o kolano (mały rytm).
- Deszcz — szybkie stukanie palcami o dłonie/ tamburyny.
- Słońce — szerokie rozłożenie rąk, dźwięk dzwoneczków.
- Dzieci wykonują dźwięki i ruchy synchronicznie z fragmentami opowieści. Na koniec cały krótki „utwór” powtarzamy razem.
- Krótkie, 1–2 minutowe opowiadanie o pąku, deszczu i słońcu. Przy każdej części opowiadania wprowadzony jest inny dźwięk/gest:
Przejście do zakończenia (1 minuta)
- Powolne uspokojenie: głębokie oddechy, rozciągnięcie rąk i delikatne kołysanie przy cichej melodii.
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Krąg refleksyjny: każde dziecko mówi jednym zdaniem, co najbardziej mu się podobało (np. „Lubię tańczyć z chustką”).
- Podsumowanie rytmiczne: prowadzący wybiera ulubiony fragment zajęć i razem z dziećmi wykonuje krótkie zakończenie — rytmiczne pożegnanie (klaśnięcie, tupnięcie, ukłon).
- Pożegnanie: podziękuj dzieciom za udział i zaproś do wspólnego zaśpiewania krótkiej piosenki pożegnalnej związanej z wiosną.
Uwagi organizacyjne (krótkie wskazówki dla prowadzącego):
- Zmieniaj tempo i natężenie dźwięku, aby utrzymać uwagę grupy.
- Dostosuj role: dzieci bardziej nieśmiałe mogą naśladować zamiast solo; szybkie tempo można spowolnić.