Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie i krótkie wejście w temat: prowadzący mówi, że dziś jest "Dzień Piłkarza" i pokazuje zdjęcie/piłkę.
- Krótkie pytania do dzieci (zachęta do wypowiedzi): "Czy ktoś lubi grać w piłkę? Jak wygląda piłka?" – pozwól każdemu dziecku powiedzieć jedno słowo lub wskazać.
- Zapowiedź aktywności: wyjaśnij, że każde dziecko zrobi swoją małą piłkę z papieru i pomaluje ją.
Część główna (20 minut)
Przygotowanie stanowisk (2 minuty): rozłóż materiały przy stolikach — kartki, farby, pędzelki/gąbki, klej w sztyfcie, rolki papieru/toaletowego lub kulki z gazety, mazaki, naklejki.
Krok 1 — formowanie piłki (ok. 5 minut): dzieci otrzymują zgniecione kawałki papieru lub kulki z gazety, które zawijają w paski gazetowe lub bibułę tworząc kształt kuli. Opiekun pomaga w formowaniu kształtu u dzieci, które potrzebują wsparcia.
Krok 2 — oklejanie i wzmacnianie (ok. 5 minut): dzieci oklejają swoją kulkę paskami papieru (można użyć taśmy papierowej lub kleju w sztyfcie i pasków kolorowego papieru), tworząc gładką powierzchnię do malowania.
Krok 3 — malowanie (ok. 7 minut): po wyschnięciu/utrwaleniu powierzchni dzieci malują piłki farbami — każde dziecko może wybrać kolor i wzory (kropki, pasy, „szwy” jak na piłce). Zachęcaj do używania pędzelków i gąbek dla różnych efektów.
Dodatkowe ozdoby (ok. 3 minuty w ramach malowania lub po nim): dzieci mogą dodać naklejki, rysować markerami detale lub przyklejać papierowe fragmenty tworzące wzór piłki.
(Uwaga organizacyjna: pracuj w małych grupach, aby dzieci miały miejsce do malowania.)
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Prezentacja prac: każde dziecko pokazuje swoją piłkę i mówi jedno zdanie: "Moja piłka jest...". Opiekun zachęca do krótkich komentarzy rówieśników (np. "Podoba mi się kolor!").
- Porządkowanie miejsca: dzieci odkładają materiały na przygotowane miejsce (rolę wykonuje opiekun przy młodszych dzieciach).
- Krótkie podsumowanie: prowadzący przypomina, co dzieci robiły, chwali starania i zaprasza rodziców/później do obejrzenia prac.