Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Usiądźcie w kole; każde dziecko trzyma swojego pluszowego misia.
- Krótkie powitanie: nauczyciel mówi swoje imię i pyta dzieci o imię ich misia (zachęcanie do krótkich odpowiedzi: „Jak ma na imię twój miś?”).
- Krótka piosenka-wierszyk powitalna (2 wersy), dzieci klaszczą rytm i powtarzają proste słowa (np. „Cześć miś, cześć miś, dzień dobry, dzień dobry dziś!”).
Część główna (50 minut)
Podziel czas na cztery krótsze aktywności sensoryczne + dużą aktywność ruchową. Każda aktywność trwa 10–12 minut.
- Stacja 1 — Skrzynia faktur (około 12 minut)
- Przygotuj pudełko z dużymi elementami o różnych fakturach: miękka tkanina, futerko, gładka folia bąbelkowa, ręcznik, wata (w większych kawałkach), pianka.
- Dzieci na zmianę wkładają rękę do pudełka i mówią (lub wskazują) jakimi słowami można opisać fakturę: miękki, szorstki, gładki, puchaty.
- Nauczyciel modeluje słownictwo i pyta: „Czy miś by lubił tę tkaninę? Dlaczego?”
- Stacja 2 — Misie i miseczki (manipulacja, około 12 minut)
- Duże, nietłukące miseczki, drewniane łyżki, wielkie pompony (>3 cm) lub duże kulki z materiału do przekładania, a także różne ubranka dla misiów do zapinania (duże guziki, rzepy, zapinane na klamerki).
- Dzieci ćwiczą przekładanie i zapinanie, pomagając misiowi „ubrać się” — rozwój sprawności małej i sekwencji czynności.
- Stacja 3 — Zmysłowe odciski misia (plastyka, około 12 minut)
- Duże kartki, bezpieczne, łatwo zmywalne farby w płytkich tackach lub flamastry typu „dot markers”, oraz gumowe stempliki w kształcie łapki misia lub palce opylone farbą tworzące odcisk łapki.
- Dzieci robią jeden–dwa odciski łapki misia na kartce, mogą dodać duże naklejki-oczy lub przykleić materiał jako futerko.
- Duża aktywność ruchowa — Parada Misiów (około 12 minut)
- Nauczyciel prowadzi krótką, powtarzalną melodię/piosenkę (prosty rytm), dzieci maszerują z misiami, na sygnał siadają, podskakują czy kręcą się wolno. Dodaj zadania: „Maszeruj jak miś ciężki”, „Stąpaj jak miś cichutki”.
- Na koniec krótka „odpoczywanka”: dzieci kładą misie na brzuchu i obserwują jak misie się unoszą przy oddychaniu.
Przez cały czas nauczyciel modeluje język i zachęca do nazywania doznań: kolory, tekstury, czynności (patrz cele).
Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Krótkie koło podsumowujące: każde dziecko może powiedzieć jedno słowo o swoim ulubionym fragmencie zajęć (np. „miękki”, „malowałem”), nauczyciel powtarza i rozszerza wypowiedzi.
- Pożegnanie piosenką-wierszykiem z powtórzeniem imienia misia i pożegnaniem grupy.
- Informacja dla rodziców (krótkie przekazanie najważniejszego osiągnięcia dnia).