Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Zgromadź dzieci w półokręgu. Powitaj każde dziecko po imieniu (proste zdania: "Dzień dobry, Aniu!").
- Pokaż duży papierowy kwiat lub zdjęcie kwiatów. Powiedz krótko temat: "Dziś robimy kwiatki — to Dzień Kobiet." (użyj prostych słów).
- Krótka piosenka powitalna (1-2 zwrotki) — zachęć do klaskania lub poruszania ramionkami: "Witaj, witaj, ty kwiatku mały" (nauczyciel śpiewa, dzieci naśladują ruchy).
Część główna (20 minut)
Przygotowanie stacji sensorycznych: ustaw 2–3 stacje równocześnie, dzieci przechodzą swobodnie między nimi (należy obserwować i pomagać):
- Stacja 1 — Płatki i faktury (ok. 7–8 min):
- Miseczki z dużymi kwadratami bibuły, miękkimi chusteczkami, kawałkami filcu i gąbkami. Dzieci mogą dotykać, gnieść i układać materiały.
- Prowadzący nazywa faktury i kolory: "Miękki, gładki, czerwony, żółty"; zadaje proste pytania: "Chcesz czerwony?".
- Stacja 2 — Kąpiel dla kwiatka (woda) (ok. 7–8 min):
- Płytka taca z ciepłą wodą i dużymi papierowymi kwiatkami, piankowymi elementami lub dużymi pływającymi ćwiekami (bez małych elementów). Dzieci mogą zanurzać dłonie, dmuchać na płatki, wkładać i wyjmować kwiaty.
- Prowadzący demonstruje: "Popływa!" "Chlap, chlap" — zachęca do odgłosów.
- Stacja 3 — Tworzenie prostego kwiatka (ok. 7–8 min):
- Każde dziecko otrzymuje papierowy krążek z wcześniej naklejonym paskiem samoprzylepnego papieru (lub dorosły nakłada klej punktowy). Dzieci biorą duże kawałki bibuły, zgniatają je w kuleczki i przyklejają na krążek tworząc „płatek”. Opiekun pomaga przykładaniem rąk i nazywa czynności: "Zgnieć, przyklej".
- Stacja 1 — Płatki i faktury (ok. 7–8 min):
W trakcie pracy stosuj krótkie, powtarzalne zdania i pytania, aby wspierać mowę: "Gdzie jest czerwony?" "Pokaż kwiatek!". Zachęcaj do naśladowania dźwięków: "szuu" przy wodzie, "puk" przy stuku łyżeczki o miseczkę.
Rotacja: jeśli grupa jest większa, dziel na małe grupy i przeprowadź krótkie 6–7 minutowe tury na każdej stacji, albo pozwól swobodnej eksploracji przy udziale 1–2 opiekunów.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Zbierz dzieci w kółku. Pokaż gotowe kwiatki — każde dziecko trzyma swój.
- Krótka runda komunikacji: poproś dziecko, aby pokazało swój ulubiony kolor kwiatka; pomagaj, używając prostych pytań: "Ania, pokaż czerwony".
- Pożegnanie: krótka piosenka/wierszyk na pożegnanie i przekazanie dziecka do rodzica z gotowym kwiatkiem.
- Szybka informacja dla rodzica przy odbiorze: powiedz, co dziecko najbardziej lubiło robić (kilka słów).