1. Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie dzieci, krótkie przedstawienie tematu: "Dziś zrobimy dyniowy lampion i latającego nietoperza — będzie trochę tajemniczo i bardzo kolorowo!".
- Krótka rozmowa: jakie znają symbole Halloween (dynia, nietoperz, duch)? Zachęć dzieci do wymienienia skojarzeń i dźwięków (np. "brum" dla nietoperza).
- Zaprezentuj gotowy przykładowy lampion i nietoperza, wyjaśnij przebieg zajęć i podział czasu.
2. Część główna (50 minut)
Przygotowanie stanowisk (3–4 minuty)
- Rozłóż materiały na stolikach/stanowiskach. Każde dziecko otrzymuje swój zestaw: pomarańczowy papier/kubeczek, czarny papier, klej, kredki/mazaki, naklejki/oczka.
- Poinstruuj dzieci, aby zasiadły wygodnie i przygotowały ręce do pracy.
Etap A — Dyniowy lampion (około 30 minut)
- Krok 1 (5 minut): Dzieci farbują/kolorują papierowy kubeczek lub papierowy talerzyk na pomarańczowo (jeśli używamy kubeczków wystarczy przyklejenie pomarańczowego papieru). Nauczyciel pokazuje prosty sposób malowania lub owijania papierem.
- Krok 2 (10 minut): Po wyschnięciu/ubraniach dzieci rysują lub przyklejają oczy, nos i usta dyni. Można użyć gotowych szablonów twarzy (do wycinania przez nauczyciela) lub naklejek/oczka samoprzylepne.
- Krok 3 (10 minut): Przyklejanie ucha/uchwytu z papieru lub włóczki, ozdabianie brokatowymi naklejkami, listeczkami z zielonego papieru — to stworzy lampion, który można postawić lub powiesić.
- W trakcie pracy nauczyciel pomaga z trudniejszymi czynnościami (składanie, przyklejanie, wycinanie), zachęca do opisywania swojej dyni (kolory, emocje, nazwy części twarzy).
Etap B — Latający nietoperz (około 15 minut)
- Krok 1 (3 minuty): Daj dzieciom prostokąty czarnego papieru; pokaż prosty sposób złożenia jako „skrzydła”.
- Krok 2 (7 minut): Dzieci dorysowują lub przyklejają duże białe oczy (lub oczka samoprzylepne) i rysują uśmiech/ząbki. Można użyć spinacza do bielizny jako „ciała” nietoperza (dobrze, jeśli placówka ma takie materiały) lub sklejać papierowe rolki.
- Krok 3 (5 minut): Gotowe nietoperze można przyczepić na sznureczku lub przytrzymywać do zabawy w lataniu po sali.
Czas rezerwy i porządkowanie (około 5 minut)
- Daj dzieciom chwilę na dopracowanie prac, podpisanie (nauczyciel pomaga), oraz wspólne odłożenie narzędzi i uporządkowanie miejsca pracy.
3. Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Krótka prezentacja prac: każde dziecko pokazuje swoją dynię i nietoperza, mówi jedno zdanie o swojej pracy (np. "Moja dynia jest wesoła").
- Nauczyciel chwali wysiłek i kreatywność: pozytywne, konkretne komentarze.
- Informacja dla dzieci, gdzie prace będą wyeksponowane i zaproszenie do powtórzenia pracy z rodzicami w domu.