1. Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Zgromadź dzieci w kole. Przywitaj się krótkim rymowankowym powitaniem: „Dzień dobry, żyrafki małe, dziś się bawimy – bawimy się wcale!”
- Pokaż obrazek żyrafy i zapytaj: „Jak wygląda żyrafa? Co ma długiego?” (krótkie odpowiedzi od dzieci, 2–3 osoby).
- Rozgrzewka „Sięganie po liście” (ok. 2 min): dzieci stoją, unoszą ręce wysoko do góry jakby sięgały po liście z drzewa; powtarzamy 3 razy, każdy raz z głębokim wdechem i wydechem.
2. Część główna (5 minut)
- Zabawa 1: „Spacer żyrafy” (ok. 2,5 min)
- Rozłóż na podłodze kilka kolorowych plam/kółek w odstępach (można użyć kartonów, mat lub kółek papierowych).
- Zadanie: dzieci przechodzą od plamki do plamki chodząc na palcach, utrzymując „długą szyję” (głowa uniesiona, ręce wzdłuż ciała lub lekko uniesione). Można poprosić o wolne i szybkie tempo na zmianę.
- Zabawa 2: „Kto nakarmi żyrafę?” (ok. 2,5 min)
- Przygotuj papierowe „liście” (kartki) rozsypane na podłodze lub przyczepione nisko do ściany.
- Dzieci po kolei podchodzą, sięgają (rozciągając się w górę lub składając do przodu), zbierają liść i wkładają go do wyznaczonego hula-hoop/koša („brzucha żyrafy”).
- Zachęcaj do naśladowania długiej szyi: powolne sięganie, wydłużanie ruchu.
3. Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Ćwiczenie wyciszające „Śpiąca żyrafa” (ok. 2 min): dzieci stają w miejscu, głęboki wdech przy unoszeniu rąk jak sięganie, wydech przy opuszczaniu; powtarzamy 3 razy coraz spokojniej.
- Krąg podsumowujący (ok. 2–3 min): każde dziecko mówi (lub wskazuje) jedną rzecz, którą dziś robiło żyrafą (np. „chodziłam na palcach”, „sięgałem liścia”). Zakończ krótką piosenką/rymowanką pożegnalną i aplauzem dla wszystkich żyrafek.