Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Zgromadzenie dzieci w kole. Krótka piosenka powitalna o kredkach (1 minuta).
- Pokaż duży zestaw grubych kredek (rzeczywiste lub wydrukowane karty z kolorami). Poproś dzieci, aby każde wskazało swoją ulubioną kredkę i powiedziało jej kolor (ok. 2 minuty).
- Krótkie wprowadzenie do zabaw: „Dziś pobawimy się kredkami ruchem i rysunkiem” — przedstaw etapy zajęć (ok. 2 minuty).
Część główna (20 minut)
Rozgrzewka ruchowa: "Kredkowy pochód" (3 min)
- Rozłóż na podłodze paski taśmy lub kolorowe maty reprezentujące kolory kredek.
- Dzieci maszerują po sali do rytmu piosenki, na sygnał opiekuna podbijają piłeczkę na wskazanym przez opiekuna kolorze lub stają na danej kolorowej macie.
Zabawa koordynacyjna: "Skaczące kredki" (4 min)
- Na podłodze ułóż koła z papieru w różnych kolorach (jak kredki). Dziecko skacze obunóż lub na jednej nodze z jednego koła do drugiego, nazywając kolor, na który wskoczy.
- Variant: dziecko ma za zadanie trafić skokiem na kolor, który poda opiekun.
Zwinność i współpraca: "Kolorowa sztafeta" (6 min)
- Podziel dzieci na 3–4 małe drużyny. Przy każdym końcu linii połóż pojemnik z grubymi kredkami i duży arkusz papieru na środku.
- Po kolei dzieci biegną do pojemnika, wybierają kredkę w określonym kolorze, biegną na środek i rysują krótki ślad (np. pasek, kółko) na swoim fragmencie wspólnego obrazu, po czym wracają, przekazując pałeczkę następnemu.
- Czas każdej rundy 1–2 minuty; powtórzyć, aż każde dziecko wykona rysunek.
Motoryka mała: "Przyczep kredkę" (4 min)
- Przygotuj kartki z narysowanymi dużymi kształtami (dom, drzewo, słońce) i kilka grubych kredek.
- Dzieci mają za zadanie kolorować wewnątrz linii oraz przyczepiać do brzegu kartki małe paski papieru (jak etykiety) używając palców lub drewnianych klipsów — ćwiczenie chwytu i precyzji.
Wspólny obraz: "Mural kredek" (3 min)
- Na dużym arkuszu dzieci wspólnie dorysowują kolorowe elementy — jedna kredka dla jednego dziecka na zmianę. Zachęcaj do nazywania kolorów i krótkich komunikatów (np. „Proszę o zieloną kredkę”).
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Usiądźcie w kole. Każde dziecko krótko (1 zdaniem) mówi, którą zabawę lubiło najbardziej i jaką kredkę wybierałoby następnym razem (3–4 minuty).
- Pochwała grupowa za współpracę i zaangażowanie. Krótkie przypomnienie kolorów i głównego celu zajęć: ruch i rysunek razem (1–2 minuty).