1. Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Usiądź z dziećmi w kole. Powitaj każde dziecko po imieniu, zachęć do przywitania się prostym ruchem (machnięcie rączką).
- Zaproponuj krótką, powolną zabawę ruchową: "Mały żółwik idzie" — opiekun śpiewa prostą melodię (np. dwa krótkie wersy) i pokazuje, jak powoli się przesuwać na czworakach lub pełznąć palcami po dywanie. Zachęć dzieci do naśladowania.
- Pokaż przygotowane materiały i nazwij przedmioty (talerzyk, farba, głowa, nóżki, oczy). Zachęć dzieci do powtarzania pojedynczych słów.
2. Część główna — tworzymy żółwia (około 5 minut)
- Rozdaj dzieciom papierowe talerzyki (po jednym). Na środku talerzyka jest odrobina zielonej lub żółtej farby (kropka) przygotowana przez opiekuna.
- Zachęć dzieci do dotknięcia farby palcem lub użycia gąbeczki do malowania skorupy talerzyka — pozwól im rozprowadzić farbę po powierzchni (opiekun pomaga w razie potrzeby).
- Gdy skorupa wysmarowana, zaproponuj przyklejenie gotowych, dużych elementów: głowy i nóżek (duże, wcześniej wycięte z kolorowego papieru/żytka) przy użyciu taśmy dwustronnej lub kleju w sztyfcie pod nadzorem opiekuna. Poproś dziecko, aby wskazało, gdzie ma być głowa i nóżki.
- Na koniec pokaż prostą technikę ozdobienia skorupy: stemplowanie mokrą gąbką lub przyklejanie dużych naklejek/kształtów. Pozwól dziecku wybrać jeden lub dwa wzory.
3. Zakończenie i podsumowanie (około 5 minut)
- Usiądźcie ponownie w kole. Każde dziecko pokazuje swój żółwik i słownie (z pomocą opiekuna) nazywa kolor lub część ciała (np. "głowa", "nożka"). Opiekun modeluje krótkie zdania: "To jest żółwik Ani. Ma zieloną skorupę."
- Zaśpiewajcie krótką piosenkę pożegnalną o żółwiku (ta sama melodia co na początku) i zróbcie powolne „pożegnanie” na czworakach/gestem ręki.
- Wyeksponuj prace w sali lub przekaż rodzicom po zajęciach.