Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie grupy piosenką powitalną (krótka melodia powtarzana 2 razy) i nazywanie dzieci po imieniu (1–2 minuty).
- Krótkie wprowadzenie tematu: opiekun pokazuje jedną miękką piłkę i pyta dzieci prostymi słowami: "Co to? Piłka!" Zachęca do dotknięcia i podania piłki (2–3 minuty).
Część główna (35 minut)
Aktywność 1: "Poznajemy piłki" (5 minut)
- Rozłożenie 3–4 różnych piłek (miękka, gumowa, pluszowa, mała piłka sensoryczna). Dzieci dotykają, ściskają i porównują z pomocą opiekuna.
- Opiekun nazywa cechy: "miękka, twarda, mała, duża"; zachęca do pokazywania i krótkich gestów.
Aktywność 2: "Turlamy do przyjaciela" (8 minut)
- Dzieci siedzą w kręgu; opiekun turla piłkę do pierwszego dziecka mówiąc jego imię i proste polecenie: "Teresa, turlaj do Tomka!".
- Pomoc towarzysząca: jeśli dziecko nie turluje samodzielnie, opiekun delikatnie pomaga w ruchu.
- Czas na kilka rund, wymiana ról (każde dziecko ma 1–2 próby).
Aktywność 3: "Krótkie kopanie i celowanie" (8 minut)
- Ustawienie niskiej bramki z kartonu lub koła z materiału. Dzieci stoją przy opiekunie, który prezentuje delikatne kopnięcie piłki.
- Zachęcanie do delikatnego popychania piłki stopą lub rączką w stronę bramki; chwalimy każdy wysiłek.
Aktywność 4: "Tor przeszkód piłkarski" (8 minut)
- Prosty tor: miękka mata start, obok pachołki (szeroki odstęp) do ominięcia, krótki tunel z koca lub niskiego namiotu, na końcu piłka do poturlania do opiekuna.
- Dzieci przechodzą tor w małych grupkach (2–3 dzieci), opiekun pomaga przy każdym etapie.
Aktywność 5: "Twórcza chwila — odbitki piłką" (6 minut)
- Przygotowanie płaskich papierów i małej ilości farby plakatowej lub bezpiecznych pieczątek. Opiekun zanurza miękką piłkę w farbie i pokazuje, jak robić odbitki na papierze, tworząc prosty „gol” lub „piłkę".
- Dzieci mogą przycisnąć piłkę do papieru z pomocą opiekuna; prace suszą się do odbioru przez rodziców.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Krótka piosenka pożegnalna związana z piłką (powtórzenie refrenu 2 razy).
- Pokazywanie prac plastycznych i chwalenie każdego dziecka: "Ania zrobiła piękną piłkę!".
- Przypomnienie rodzicom o pracy plastycznej do zabrania i krótkie podsumowanie przebiegu zajęć.