Powitanie i wprowadzenie (około 5 minut)
- Powitanie piosenką/rymowanką (ok. 30–40 s) — proste „Cześć, cześć, witamy Was” z ruchem (machanie ręką).
- Pokaż duże zdjęcie/obrazek rekina i zapytaj dzieci: „Co to jest? Gdzie mieszka? Jak myślicie, czy rekin jest duży?” (zamów kilka krótkich odpowiedzi, 2–3 dzieci).
- Krótka informacja (1–2 zdania): „Rekiny mieszkają w morzu i są ważne dla oceanu. Dziś zrobimy maskę rekina i pomożemy sprzątać ocean.”
Część główna (5 minut)
- Rozdaj dzieciom przygotowane, PÓŁ gotowe elementy do maski (nauczyciel wcześniej wycina papierowe płytkie miseczki/talerzyki z wycięciami na usta lub daje papierowy talerz z nacięciem):
- papierowy talerz lub kartonowe koło pomalowane na niebiesko,
- wcześniej wycięte trójkątne zęby z białego papieru,
- płyty/płetwy z szarego papieru, naklejki na oczy, gumka/elastyczna tasiemka — wszystkie elementy gotowe do przyklejenia.
- Instrukcja krok po kroku (nauczyciel pokazuje):
- Dziecko ozdabia talerz kredkami/mazakami (szybkie kółeczka),
- przykleja oczy i zęby w wyznaczonych miejscach,
- nauczyciel pomaga zamocować gumkę — jeśli trzeba jest już przygotowana i przypięta.
- Po zrobieniu maski (2–3 minuty) — krótka gra: „Rekin sprząta ocean” (ok. 2 minuty): na dywanie/małym obszarze rozsypane kolorowe kartonowe „śmieci” (kółka butelek, kawałki papieru). Dzieci w maskach (lub bez, jeśli nie zdążą) zbierają jak najwięcej „śmieci” do koszyka — liczenie zbiorek przez opiekuna (proste liczby do 5).
- W trakcie zabawy zadawaj krótkie pytania: „Co lepiej do kosza — papier czy ryba?” — tak, by dziecko mogło odpowiedzieć jednym słowem.
Zakończenie i podsumowanie (5 minut)
- Usiądźcie w kole. Poproś kilka dzieci, by pokazały swoje maski i powiedziały jedno słowo o rekinie (np. „duży”, „mocny”, „woda”).
- Podsumowanie od opiekuna (1–2 zdania): „Rekiny są ważne, nie chcemy, żeby w morzu było dużo śmieci. My dzisiaj pomogliśmy trochę posprzątać.”
- Zakończenie piosenką/pożegnaniem (krótka zwrotka) i informacja dla dzieci, że maski mogą zabrać do domu lub zostawić w sali na wystawkę.
- Szybka wskazówka na zakończenie: zachęć dzieci, by opowiedziały rodzicom, jak wyglądał ich „ocean” i co warto robić, żeby był czysty.