Powitanie i wprowadzenie (ok. 5 minut)
- Powitanie: opiekun wita każde dziecko po imieniu, zaprasza do koła.
- Krótkie wprowadzenie: pokazanie dużego zdjęcia/obrazka Ziemi (lub piłki przypominającej planetę). Pytania prostego typu: „Co to jest?” „Jakie kolory widzisz?” — czekamy na krótkie odpowiedzi dzieci.
- Krótka rymowanka na rozpoczęcie (opiekun recytuje/śpiewa prostą rymowankę 2–3 wersy) i zachęta: „Dzisiaj poznamy Ziemię paluszkami i piosenką!”.
Część główna (20 minut)
Sensoryczna skrzynia „Co jest na Ziemi?” (8–9 minut)
- Rozłóż jedną dużą płaską skrzynię/siniak sensoryczny z kilkoma strefami: ziemia (niewielka ilość ziemi lub piasku), woda w płaskiej miseczce, duże liście, gładkie kamienie (większe niż 3 cm), kawałki kory lub gałązki (duże).
- Dzieci po kolei dotykają elementów, opiekun nazywa każdy przedmiot i zachęca dzieci do powtarzania pojedynczych słów: „ziemia”, „woda”, „liść”, „kamień”, „drzewo”.
- Propozycja krótkiej zabawy: „Jaką to ma fakturę?” — opiekun mówi „gładki”, „chropowaty”, zachęcając dziecko do dotknięcia.
Ruchowa zabawa „Mała Ziemia” (3–4 minuty)
- Prosty ruchowy schemat powtarzany przez opiekuna: krążenie ramion jak obracająca się Ziemia, skłon jak deszcz pada, chwytanie za głowę jak drzewo kołyszące się na wietrze.
- Zachęć dzieci do powtarzania prostych komunikatów: „Obracamy się!”, „Pada deszcz!”, używając krótkich zdań.
Wspólny kolaż „Nasza Ziemia” (7–8 minut)
- Przygotuj duży okrąg z kartonu (przyklejony do podłogi/stołu) jako tło Ziemi. Rozdaj dzieciom papierowe paski/żetony w kolorach zielonym i niebieskim, duże kawałki gazet i naklejki symbolizujące rośliny/zwierzęta (duże, proste elementy). Dzieci przyklejają elementy na karton używając kleju w sztyfcie, opiekun mówi: „Tu jest woda — niebieski”, „Tu są drzewa — zielony”.
- Opiekun modeluje słownictwo i krótkie zdania („To jest woda”, „Tu są drzewa”), zachęcając dzieci do powtarzania lub wskazywania gotowego materiału.
Zakończenie i podsumowanie (ok. 5 minut)
- Szybkie podsumowanie: opiekun pyta 2–3 pytania zamknięte/otwarte dostosowane do wieku np. „Co dziś dotykaliśmy?” (pomoc w odpowiedzi: pokazanie obrazków), „Jaki kolor ma woda?”.
- Pożegnanie: krótka piosenka pożegnalna lub rymowanka, powtarzanie nazwy „Ziemia” i pożegnanie dzieci po imieniu.
- Ekspozycja pracy: kolaż zostaje powieszony/położony w widocznym miejscu, opiekun zaprasza dzieci i rodziców do obejrzenia po zajęciach.