Powitanie i wprowadzenie (ok. 5 min)
- Przywitanie dzieci przy piosence: prosty rytmiczny werset (np. "Dzień dobry, górniczki, dzień dobry, górnicy") śpiewany dwa razy, dzieci klaszczą w rytm.
- Krótkie wprowadzenie tematu: opiekun pokazuje papierową czapkę górniczą i mówi jednym zdaniem: "Dziś pobawimy się jak górnicy — będziemy kopać, nosić skarby i robić czapki". Pytanie do dzieci: "Kto widzi czapkę?" (oczekujemy wskazania, pojedynczych słów).
- Rozgrzewka (1–2 min): proste ruchy w miejscu: unoszenie rąk jak latarka, przysiad i wyprost (pokaz i zachęta do naśladowania).
Część główna (20 min)
- Ubieramy czapki (3 min)
- Każde dziecko dostaje przygotowaną papierową czapkę górniczą do założenia. Opiekun prosi o pomoc kolegi: "Pomóż Tomkowi założyć czapkę" (ćwiczenie komunikacji i współpracy).
- Tunel kopalniany — czołganie i wstawanie (5 min)
- Ułóż prosty tunel z kartonów lub złożonych koców między krzesełkami. Dzieci kolejno przechodzą/turlają się przez tunel, na końcu podnoszą duży, miękki fragment „węgla” (z czarnego papieru sklejonego w dużą kulę) i niosą go do kosza kilka kroków.
- Zadanie powtórzyć 2–3 razy, zachęcając do zmiany tempa (wolniej/szybciej) na polecenie opiekuna.
- Tor koordynacyjny — mostek, balans, rzut do wiaderka (7 min)
- Na podłodze taśmą malarską stworzona jest "szybka ścieżka" (prosta linia). Dzieci chodzą po linii, trzymając w obu rękach miękki "kawałek węgla". Następnie przechodzą po niskim "mostku" (poduszki/równoważnia). Na końcu delikatnie wrzucają swój kawałek węgla do dużego wiadra.
- Opiekun wydaje krótkie polecenia: "Idź powoli", "Teraz zrób wielki krok", "Rzuć delikatnie".
- Sensoryczne przesypywanie (5 min)
- Duże pudełko wypełnione czarnymi, miękkimi warstwami (np. pognieciony czarny papier lub tkanina) i bezpiecznymi elementami (duże, miękkie kształty). Dzieci wkładają ręce, szukają ukrytych „skarbów” (duże elementy) i nazywają je przy pomocy opiekuna.
- Opiekun modeluje słowa: "zimny, miękki, twardy?" i zachęca do krótkich wypowiedzi.
- Krótka piosenka ruchowa i improwizacja (3 min)
- Prosty refren o górniku, wykonywanie gestów: latarka (ręka przy oku), kopanie (ręce imitują łopatę), radosne bujanie. Na koniec dzieci mogą narysować palcem na dużej czarnej planszy (kreda jasna) swój „kawałek węgla" — szybka, swobodna ekspresja.
Zakończenie i podsumowanie (ok. 5 min)
- Krąg podsumowujący: każde dziecko pokazuje swoją czapkę i mówi albo opiekun wypowiada za dziecko krótkie zdanie: "To jest moja czapka" lub "Mam węgiel".
- Pożegnanie: kołysanka lub spokojny werset, podziękowanie za udział i zachęta do opowiedzenia rodzicom o zabawie.